۴ بهمن ۱۳۹۹

پاسخ عربستان به درخواست گفتگو با جمهوری اسلامی

 وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به درخواست قطر برای گفتگو با جمهوری اسلامی گفته: ما از صلح استقبال می‌کنیم اما این رژیم تهران است که به توافقات خود پایبند نیست.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، این مقام سعودی در مصاحبه با شبکه العربیه گفت: گفت‌وگو با رژیم ایران بی‌فایده و درخواست آن با هدف وقت کشی و فرار از بحران‌هایش مطرح شده است.

وزیر خارجه عربستان درباره برجام نیز گفت: ضعف توافقات سابق به خاطر عدم هماهنگی با کشورهای منطقه است. کشورهای اروپایی متوجه نواقص توافق قبلی با رژیم ایران شده‌اند.

وی درباره بحران لبنان نیز گفت: بدون اصلاحات سیاسی و کنار گذاشتن شبه نظامیان حزب الله این کشور شکوفا نخواهد شد.

عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان تا پایان سال

یک روزنامه اسرائیلی در گزارشی نوشت که مقامات این کشور اطمینان بالایی دارند که روابط تل‌آویو و ریاض تا پایان سال 2021 عادی‌سازی خواهد شد.

جروزالم پست نوشت هنگامی که نظرسنجی‌ها به صورت درست پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات را پیش بینی کردند، سعودی‌ها با وجود آنکه همچنان خواستار عادی سازی روابط با تل‌آویو بودند اما ضرورتا به دنبال این اقدام در یک جدول زمانی شفاف نبودند.

این منبع نوشت:سعودی‌ها منتظر نتیجه انتخابات آمریکا بودند و نمی‌خواستند هدیه‌ای به ترامپ بدهند و پس از آن چیزی برای هدیه دادن به دولت بایدن نداشته باشند.

در ماه اکتبر رئیس موساد به اطرافیان خود گفته بود که سعودی‌ها منتظر انتخابات آمریکا هستند اما این امکان وجود دارد که عادی سازی روابط با تل‌آویو را به عنوان هدیه‌ای برای برنده انتخابات آمریکا ارائه دهند.

این روزنامه نوشت: تا پیش از روز انتخابات آمریکا در روز سوم نوامبر (13 آبان) مقامات اسرائیلی درباره عادی سازی روابط با سعودی‌ها مطمئن نبودند اما اکنون این مقامات اطمینان دارند که سعودی‌ها این رابطه را به پیش خواهند برد.

پیشنهاد به بزرگترین کشور مسلمان جهان

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه بین المللی آمریکا، تأکید کرد که اگر اندونزی روابطش را با اسرائیل توسعه دهد، این نهاد می تواند کمک مالی به اندونزی را به دوبرابر افزایش دهد.

مدیر این آژانس دولتی که در خارج ار آمریکا سرمایه گذاری می کند در مصاحبه با بلومبرگ گفت که ما با بزرگترین کشور مسلمان جهان در حال گفتگو هستیم، اگر آماده برقراری روابط با اسرائیل باشند، حاضریم به حمایت مالی بیشتری بپردازیم.

این منبع خاطر نشان ساخت که مقامات اسرائیلی و آمریکایی پیش بینی می کنند که کشورهای بیشتری به توافق عادی سازی با اسرائیل بپیوندند، و آمریکا امیدواراست عمان و عربستان سعودی بزودی به این توافق ملحق شوند.

این در حالیست که مراکش نیز حدود ده روز پیش روابط خود با اسرائیل را به طور رسمی، علنی کرد و با اسرائیل به توافق آشتی و همکاری رسید و روز گذشته یک هیات بلندپایه اسرائیلی، همراه با مقامات ارشد آمریکایی به رباط رفتند که جزئیات همکاری ها بین دو کشور را مشخص سازند.

اظهارات مهم یک مقام اسرائیلی

رهبر حزب آبی و سفید در اسرائیل، بنی گانتس در یک گفتگوی رسانه ای، با سپردن بخشی از اورشلیم به هدف برپایی پایتخت کشور مستقل فلسطینی جانبداری کرد و با ضمیمه کردن بخشی های مهمی از خاک کرانه باختری به اسرائیل مخالفت ورزید.

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، این سخنان، که برای نخستین بار از زبان بنی گانتس بیان می گردد، نشان می دهد که او با جناح راست گرای صحنه سیاسی اسرائیل اختلاف نظر اساسی دارد و می توان او را یک سیاستمدار میانه رو نامید که با برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل مخالفتی ندارد.

گفته می شود که نتانیاهو قصد داشت برنامه الحاق نوار ساحل غربی رود اردن به خاک اسرائیل را عملی سازد و احساس می کرد که از حمایت دولت ترامپ نیز برخوردار است. ولی با به میان آمدن امکان برقراری صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی این برنامه راکد گذاشته شد.

ژنرال نیروهای ذخیره بنی گانتس که در گذشته رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل بوده و اکنون در سمت وزیر دفاع و جایگزین نخست وزیر مقام حساسی دارد، در مصاحبه ای که برای نخستین بار با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن به عمل آورد، فاش ساخت که از دیدگاه او می توان بخشی از اورشلیم را به برپایی پایتخت کشور مستقل فلسطینی اختصاص داد.

بنی گانتس معمولا فرد کمک حرفی است که به مصاحبه های رسانه ای علاقه ای ندارد. ولی اهمیت روزنامه الشرق الاوسط که به عربستان سعودی تعلق دارد، و همچنین احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل، ممکن است مشوق او در بیان این سیاست بوده که در رسانه های اسرائیلی بازتاب گسترده ای داشت.

این اظهارات همچنین در حالی بیان می شود که عربستان سعودی پیش تر اعلام بود که عادی سازی رابطه با اسرائیل بدون تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی ممکن نخواهد بود.

حذف محتوای ضد یهود از کتب درسی عربستان سعودی

یک اندیشکده اسرائیلی که بر محتوا‌های درسی مدارس سراسر جهان نظارت می‌کند در گزارشی نوشته عربستان سعودی محتوا‌هایی که حاوی حس تنفر از دیگران از جمله مسیحیان، یهودیان یا همجنسگرایان بوده را از کتب درسی دانش‌آموزان خود حذف کرده است.

مجله آمریکایی «تایم» به نقل از این اندیشکده اسرائیلی به نام «مؤسسه نظارت بر صلح و سازگاری فرهنگی در آموزش مدارس» نوشته: عربستان در آخرین مجموعه کتاب‌های درسی خود، برای اولین بار بخش‌هایی را که خواستار صدور حکم اعدام برای غیرمؤمنان شده و بخش‌های پیش‌بینی کننده جنگ آخرالزمان را که مسلمانان، همه یهودیان را خواهند کشت، حذف کرده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش این اندیشکده مطالب ضدیهودی مبنی بر اینکه «نیرو‌های یهودی» جهان را اداره می‌کنند و در نظر دارند قلمروی اسرائیل را از رود نیل تا رود فرات گسترش دهند، دیگر در متون کتاب‌های درسی عربستان وجود نخواهد داشت.

این تغییرات همچنین شامل حذف بیشترین محتوا‌های مربوط به «جهاد» است که مجله تایم آن را مبارزه علیه دشمنان اسلام تعریف کرده و نوشته این کلمه در جهان اسلام تعریف‌های دیگری دارد.

مدیر عامل این اندیشکده دلیل تغییر این مواد درسی در عربستان را گرایشات روز توصیف کرده و گفته: «ما شاهد یک تغییر قابل توجه و یک اقدام واقعی و بنیادی در بالاترین سطوح هستیم که برای ایجاد تغییر و به منظور مدرن‌سازی برنامه‌های درسی و حذف اهانت‌ها انجام می‌شوند.»

وی گفت: در سال های گذشته مواد درسی عربستان با محور آماده کردن دانش‌آموزان برای جهاد و شهادت تدریس می‌شده که در آن یهودیان و مسیحیان را «دشمنان اسلام» می دانست و می گفت که کافران «اعمال خوبی ندارند» و برای همیشه در جهنم خواهند بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

حق آموزش زبان مادری در اسناد حقوق بشر و حقوق ایران

 به احترام روز جهانی زبان مادری اهمیت زبان مادری – یعنی نخستین زبانی که شخص توسط آن با جهان اطراف خود آشنا می‌شود – بر هیچ‌کسی پوشیده نیست ب...